"-God jul & gott nytt år, vi ska skilja oss !"

Julkaoset startade för längesen, i människorna & i butikerna, på internet & i tidningar. Jag förstår inte varför vi människor fortsätter att förstöra julen ! Själv är jag absolut ingen julmänniska, och för mig kan den lika gärna vara. Men för alla stackars människor som egentligen gillar julen, men som nu mer får låtsas.. Kan tänka mig bilden alla har när julafton väl kommer & hur fint och mysigt de ska bli, men jag tror sällan de bli som man i fanasin har föreställt sig.
 
Sen vägen till jul.. Av all planering och slit som ska vara klar innan julafton väl kommer, så då är ju alla helt slut. Stressen över att planera vars, hur, vilka, hur många, den stackarns som sen ska ha julafton hemma hos sig, får slita ihjäl sig fysiskt, psykist & inte minst ekonomiskt. Där kommer släkten & stackars, mamma/mormor, har ett leende på läpparna och tar emot, folket springer och slafsar i sig av maten. Som kostat tusentals kronor, och tagit en jävla massa tid, tänker ni på hur de smakar, uppskattar ni de ? Eller är de bara som de ska vara, de är ju jul ? Jakten efter julklappar, sparandet och stressen av de börjar redan innan snön tinat bort, trotts att de är 10månader kvar. Pressen att måste ge, och de måste kosta, de kan inte vara för billigt.. Julpynt, minst 3månader innan julafton drar de igång.. Redan där försvinner känslan, när man sett stjärnor och tomtar, rött & vitt i 3 måndader, så är de ju inte konstigt att man vill spy när julafton kommer.
 
Idioti att en familj, ska stå för hela släktens julafton i form av mat & dryck, fika, godis och klappar. Knytkalas, de som tas med de tas med, man behöver inte ha allt !  Sen vadå, korv, köttbullar, potatis, ägg, skinka.. Äter vi inte de hela förbannade resterande året också.. Julklappar, barnen, de närmaste barnen kan man spendera pengar på, och köpa julklappar till, och de behöver inte vara grejjer för flera tusen kronor. Barnen vet inte om en leksak kostat 500 eller 50, dom värderar inte, och dömmer inte. Barnen ska kunna uppskatta jul, födelsedag, kunna längta, inte vilja de ska bli jul, så fort som möjligt, för att som vet att dom får de senaste playstationet, en häst, senaste mobilen, ellen en i-pad, 10år gamla. Allt sånt försvinner för barnen nu för tiden, och de mina vänner, är vårat fel. Vi vuxna. Barnen känner av våran julstress, vårat dåliga humör pga av de, och våran dåliga ekonomi kommer att gå ut över dom, flera månader innan & även efter jul. Jag säger bara sluta försöra julen och upplevelsen för barnen. Som vuxen behöver man inte få en massa julklappar, om man promp känner att man måste ge, ge nått litet, max för 100-200:-, uppskattas de inte för att de varit "billigt", så vet man ju att då behöver man aldrig mer ge den människan ! Jag är 22 nu, och jag slutade förvänta mig nå julklappar för läängesen. Får ja får jag, får jag inte så är ja lika glad för de. Jag köper heller inga. Lever man på existensminimun, så varken prioriterar jag julklappar till andra, eller sparar till de. Har i 5mån först spara ihop till ett par byxor till mig själv, men de har it gått. Så skulle knappast känna press, att köpa julklappar då. Julpyntet ! Kan inte press att ha de senaste, nyaste, eller att ha de värre än grannen, de är matriellating och de har ingenting med julen att göra egentligen. Ta du dina små tomtar som din mamma, eller mormor haft, och som du fått ärva, de är dessa som har julkänslan i sig. Julen handlar om känsla, omtanke och frid.
 
Vad är julen nu då ! Folk, stressar, går i ekonomisk konskurs, skiljer sig. Inte konstigt med tanke på vad vi gör med julen. Skapar våra egna problem.
 
Sen när julafton väl kommer, på några timmar är flera månaders slit, pengar, stress, stånk och stön, borta. Borta.
Hur många kände ens hur maten smakade, vilka hjälpte till att plocka undan och diska, tänkte folk på vilken omsorg deras julklapp blivit vald med, pengarna de kostat, för att snart ligga ute på köp&sälj.. Uppskattade folk julen ? Eller small några av före tomten hann komma och missade till & med julklapps utdelningen, sitter nån inne på toa & gråter för att en i släkten stött på hennes man. Vaknar barnen av att någon beslutat sig för att danska polka på bordet så att de brakar ihop.. Ja vad vet jag.. Sprit & jul, borde vara FÖRBJUDET ! De är barnens högtid, kan bara alla människor ge upp de, just på julafton, för barnens skull ? Hmm, nää, de tror jag knappast. Sen idiotin med juldan.. Efter den mest spännande dagen på året för barnen, ska vi fara ut och fira juldan.. Juldan borde vara några få dagar efter jul. Julmyset tar slut på en gång, och blir de vuxnas bakis dagar.. När de ska vara familje mys. De gör ont i mig, och jag ska inte sitta & säga nå egentligen, julafton har jag ofta haft egna julfester och varit as packad. Juldan har även de varit en favorit. Med de betyder inte att jag inte kan förändras, ha en annan åsikt nu, eller att jag kan tycka såhär nu, vem om inte skulle ha den rätten, som både har varit i de, och nu inte är de. Som kan se skillnaden, tänker jag.
 
Nä, människan förstör julen, och i&med de, även relationer, familjer, oss själva och våran ekonomi.
Kanske vi borde tänka att julen handlar om kärlek, värme, frid, och känsla. Julen är sånt som kan kännas med hjärtat, inte ses med ögat, eller en bild som hjärnan skapar.. En tanke !
 
 
 
 
Sen har vi ju dehär med att julen är ju som en synd nu..
Men de mina vänner, ska vi inte ens gå in på just nu, då får vi sitta här i en vecka !


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ellen - Mamma & Människa ♥

Då man stannar upp och tittar tillbaka, de är då man ser hur långt man kommit, och att tiden den väntar inte på någon.

RSS 2.0