Han, hon, blir HEN. Den, dom blir till DET

Det är mycket prat om, kvinnligt och manligt, att inte göra skillnad på pojkar och flickor.
 
Okej, har läst vad folk med detta tänk skrivit, som menar på att man ska kunna sätta på sin bebis-pojke, en rosa klänning. Att man inte ska referera till kön, genom att inte säga barnens namn, utan att man ska använda orden "kompis" eller "person". Att inte säga han eller hon, utan att säga hen. Att färger på kläder inte spelar roll och att allt ska vara neutralt. Ja ni förstår och ni har ju säkert hört allt detta och en massa mer, som folk som anser sig ha nytänk och att vi går mot 2013 och att de är dags för förändring. 
 
 
Jag skulle aldrig ha tagit på mina pojkarn, sådana kläder som är "typiskt flickaktigt" när dom var bebisar. Nu är dom 2.5år, dom har jeans, som är röda, gröna, blå, piketröjjor, som är i regnbågens alla färger inklusive rosa. När barnen blir äldre och kläderna handlar mer om mode än att de behöver vara praktiskt, så är de en helt annan sak, iaf för mig. Tex, jag satt hemma och målande naglarna, och pojkarna sa att dom ville också göra de, absolut så målade jag deras naglar. Ibland när jag gör mig fin i håret vill dom vara med, såklart gör jag en frisyr på dom också. Men de är nått som dom vill, jag sätter ingen ettikett på att de är kvinnligt eller manligt att måla naglarna eller inte i den åldern, dom tycker de är kul, och dom tycker de är roligt att få göra som mamma. Då barnen ber och vill vara med så, absolut får dom de. Men jag går inte och köper en barbiedocka åt dom för att de ska vara LIKA, eller INGA skillnader. I börjar på dagis, var en av pojkarna jätte mycket för att bära runt och ta hand om en dockbebis. Medans i andra sekunden kasta den för att leka med bilar, barnen måste få exprimentera, leka med vad dom vill, och klä ut sig. Men alla barn kommer till den åldern då dom inte är bara barn längre, dom ska bli en egen person, kille, som tjej, och de kommer att vara skillnader, vad som händer i kroppen, dom kommer utvecklas till att bli den där tonårskille eller tjejen, har vi rätten att ta bort de, genom att ta bort skillnader, eller undanhålla att vi är och tänker olika. 
 
 
Om vi slutar göra skillnader, och gå emot hur naturen skapat oss, så vilka blir vi då ? Försvinner inte våran identitet som människa, man, och kvinna, om man tar bort de som är de naturliga. Kvinnor och män skiljer sig både i tänket, utseendet, kroppbyggnad, alltså både psykist och fysiskt, även östrogen och testoseron nivån är väldigt olika. Vilket de är för en andledning. Kvinnor föder barn, män gör de inte. Varför är de så ? Då borde ju de vara orättvist, vad och hur ska vi förklara de för våra barn, att vissa kan föda barn och inte andra, då vi ska var lika och inte göra skillnad. Man ska inte placeras i fack på grund av kön.. Vi har olika kön, vi ser olika ut, vi tänker, tycker, klär, beter, och tycker om olika saker. Med detta menar jag inte att likhet i människovärdet eller jämtställdhet och respekt ska vara olika beroende på kön. Alla är vi lika värda, för att vi är människor.
 
 
Om alla ska vara lika, så är de, att ge barnen möjlighet att utvecklas till de människor de vill.. Är inte de snarare att hämma dom. Om vi inte får vara olika, om vi inte har olika tänk, olika sysslor, eller beter oss olika, vilka blir vi då ? Om alla är och förväntas vara lika.. Och vad lägger grunden om vad som är lika och neutralt. Neutrala färger, de är väl likadant som att säga, vad säger att rosa är en flickfärg.. Ja, vad säger vad som är neutrala färger ? Jag tycker de börjar gå för långt, ska vi låta barnen vara färglösa för att inte riskera att hamna i ett fack. En flicka är ju en flicka och en pojke är ju en pojke, skulle de inte vara meningen att vi skulle vara olika, skulle vi inte heller ha blivit skapta så. 
 
 
Dom med detta hen tänk låter ju inte flickorna smycka ut sig till prinsessor, med en massa rosa, eller tvärtom med pojkar, men köper hellre dockor till en pojk, än en bil. Är inte detta att förändra och snarare tvinga barnen att gå en annan väg.. Hur många små flickor drömmer inte om att vara en prinsessa och gillar att vara fina. Nått som vi kvinnor har i oss rent hormonellt, ska tonas ner. Karlar, de som anses vara typiskt manligt ska inte få finnas, de ska tonas ner. Men försvinner inte då attraktionen.. De som gör att vi drar tillvarandra, är ju våra olikheter, känslan av att bli hållen av ett par grova armar, att känna en manlig/kvinnlig kropp mot sin, att kunna tänka olika i olika frågor och kunna prata kommunicera om de, olikheterna drar oss mot varandra, och dessa försöker vi ta bort.
 
 
Genom att tona ner kvinnligt och manligt, alla ska vara lika, och kvinnligt och manligt ska inte existera. Vad gör detta om inte annat än skapar förvirring, helst för våra barn. Dom ser att mamma och pappa inte gör samma sysslor hemma, att dom ser olika ut i kroppen, med kläder och utan, dom klär sig olika, prata på olika sätt, gillar och gör olika saker.. Detta är vad barnen ser, medans dom på dagis ska lära sig att de inte finns några skillnader. För ett barn blir de ju som att de som dom ser och uppfattar inte stämmer, att dom har eller är fel, som får höra att de dom ser och uppfattar inte stämmer. 
 
Alla kan vi göra hushållssysslorna i hemmet, vare man, är karl eller kvinna, kan man damsuga, skura och diska. De är jämställdhet, utan att ta bort eller göra skillnad. Men personligen så skickar jag ju hellre ut karln i garaget för att byta olja och filter, medans jag kan städa lite, och sätta en toning i håret och kolla min favorit serie. De handlar inte om att jag inte kan byta olja, de handlar om att jag inte är de minsta intresserad och att karn kan göra de istället, och att jag kan utnyttja de för att han är karl, de tycker jag är praktiskt, och jag tror att även karl känner de som en befrielse att få vara i garaget snarare än att dammsuga och dammtorka. 
 
Jag skulle kunna fortsätta i all evighet, men kort och gott, vars ska gränsen gå ? 
Är de bra eller dåligt att tona ner våra så uppenbara skillander, som gör oss till olika individer ?
Ska vi måsta tappa varan identidet eller person, genom att kallas HEN, person eller kompis ? 
Frågorna & åsikterna är många ! 


Kommentarer
Linnea

http://copyisright.se/?p=1592

2012-12-04 @ 12:07:24
URL: http://Linneasgalleri.blogg.se
Laura Jane

Efter att ha varit i relation med honom i nio år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, bad jag honom med allt gjorde jag lovar, men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till någon på nätet och hon föreslog att jag hellre ska kontakta en spell caster som kunde hjälpa mig att kasta en trollformel för att få honom tillbaka, men jag är den typen som aldrig trott på spell, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade spell caster via sin personliga e-postadress [email protected], och han berättade för mig var det inga problem att allt kommer att bli bra förrän två dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan två dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, det var runt 04:00. Min före detta kallade mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle komma tillbaka till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löftet att alla som jag vet att har en relation problem, skulle jag vara till hjälp för sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och mäktiga spell caster, DR Oduduwa som hjälpt mig med mitt problem och vem är annorlunda än alla de falska sådana där ute och det är gratis, gör han inte betalt för pengarna, kan du bara visa uppskattning när det slutliga resultatet av förtrollningen. Vem som helst kan behöva hjälp av passet hjul, är kostnadsfritt hans arbete, är hans personliga e-post ([email protected]} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något som han trollformler för olika ändamål liknande (1) om du vill att ditt ex tillbaka. (2) om du alltid har mardrömmar. (3) du vill främjas på ditt kontor. (4) du vill ha kvinnor / män att springa efter dig. (5) om du vill ha ett barn. (6) du vill vara rik. (7) du vill knyta din make / maka att bli din för evigt. (8) Om du vill ha ekonomiskt stöd. (9) Herbal vård (10) Om du kan kunna tillfredsställa din fru kön önskan på grund av låg erraction. (11) Om din menstruation vägrar att komma ut den dagen det antar eller över flöden. (12) om ditt arbete vägrar att betala ditt folk på grund av dig ?. (13) lösa ett markfrågan och få tillbaka det. (14) har din familj Denny dig om din rätt? (15) Låt folk lyder mina ord och gör mitt som. (16) har du en låg spermier räkna? alla Case lösa inom 72hours.

2014-11-06 @ 05:54:57
URL: http://www.jennifer.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ellen - Mamma & Människa ♥

Då man stannar upp och tittar tillbaka, de är då man ser hur långt man kommit, och att tiden den väntar inte på någon.

RSS 2.0