"-Lämnar bort era barn ! -Va fan är de för jävla ord !"

De spekuleras om att man som ung förälder, eller de är de jag antar att dom menar, att man lämnar bort sina barn för att man ska dricka eller överhuvudtaget skaffar barnvakt för att göra något som att umgås med varandra och vänner. På folk låter de som att man struntar i sina barn, dom som säger - och ni lämnar bort era barn ! De är ju inte som att man ger bort dom för alll framtid. Men de är ju inte riktigt så fallet är. Jag kan ju ta och berätta ur mitt perspektiv som faktiskt har barn själv. Detta är från flera håll som jag hört detta.


För de första så har man varit gravid i oftast nio månader, i mitt fall åtta. Under dessa månader var jag helt fri från alla dåligheter, slutade snusa omedelbart, (eller jag snusade två snusar på kvällen då jag hade fått veta. rätt ska vara rätt) Sen så drack jag naturligt vis ingenting, och maten jag åt var inte annan än nyttig. Sen har vi ju illamåendet som man får leva med, vissa hela graviditet ut, och man får sprina på toa och spy om vart annat. Sen detta springande på toan för att man måste pissa sju miljoner gånger per dag och ännu mer på natten. Man blir tjock, stor och pluffsig man känner sig inte de minsta attraktiv, och kläderna, hur mycket känner man för att klä upp sig och ens göra sig fin när man känner sig som en stor klump ! Även om man klär upp sig och försöker lägga på lite make ihop om att de ska funka, så gör de inte de. Man är hur som helst en klump ! Sen orken, den finns inte till att göra mycket annat än att vänta där i slutet..


Sen kommer den dagen och barnen är här, otroligt magiskt, och de bästa som hänt mig, ingen tvekan ! Sen kommer, somnlösa nätter, inte nog med att man slutade sova redan då jag var i 4e månaden. De är så mkt nytt att ta in och man har helt plötsigt någon annans liv i ens händer. De är oro, jamen denna oro ! Sen på dagarna, är de allt man ska göra med barnen, plus att städa lite, och hinna tvätta, sen vore de ju också bra om man kunde klämma in en dusch åt sig själv också, sen ska man ha en massa besök, och hinna inhandla allt som man insett att man behöver, fast man inte trodde de innan barnen kom, man ser vad som saknas och ska ha tid att hinna fixa de, sen ska man äta själv, men de är seriöst sant, de gjorde inte vi, skulle vi ha nå mat fick isf Oskar fixa, eller så kom någon med matlådor. Barnen tar upp all tid, och de är ju precis som de ska vara ! Sen när man ser på dom, är dom värd varendaste liten smärta som var under förlossningen och dom är värda allt arbete, och sömnlösa nätter som finns. Sen så återfår man sakta figuren, och man kan ha kläder och faktiskt tycka att man ser fin ut, de är roligt att börja sminka sig och man känner att man vill ha nytt, för mig var de som att jag blivit en helt ny människa och jag ville ha en make over, man köper lite nya kläder, och de känns så skönt att känna sig ganska nöjd med sig själv, och de blir faktiskt lite lättare. Sen finns de ju absolut ingen tid för varandra, vi har haft precis fullt upp hela tiden med pojkarna, att de har inte funnits, tid, ork eller lust att ta sig tid för varandra.



(Nu då jag skriver detta betyder inte de att jag tycker att barnen har eller är jobbiga, och att jag önskade att jag hade massa tid till att göra saker för mig själv, utan de är de bästa som hänt mig, och jag älskar dom mer än livet själv. Men bara för att folk ska förstå, att livet blir helt helt helt annars och inte minst med två små bebisar. Skulle ha gjort om de igen om jag var tvungen utan tvekan, men den som kommer till mig och säger att de alltid är frid och fröjd och att man aldrig blir trött och känner att orkar kanske kommer ta slut, och att de är enbart lätt. Den personen synar jag. De är så underbart med barn, absolut, och dagarna är så fulla med kärlek, och lycka. Men att de är tufft, de är ett faktum !)


Sen om man nu efter många om och men beslutar sig för att skaffa en barnvakt, och fara ut och göra något annat, och umgås med varandra, och sina vänner, att kunna sitta och föra vanliga konversationen som inte innehåller "-Hur var bajsen nu då ?" och "-Hur mycket bajsade han, var de hårt, löst ?" De kan faktiskt känner grymt skönt. Sen så är jag med barnen 24timmar om dygnen 7dagar i veckan jämt, jämt jämt. Att att jag gör något en kväll, de handlar om några timmar på kvällen, och till kanske 8-9 dagen efter, nu om vi har varit och tagit oss nån öl med bekanta. Sen att barnen får vara med tex sin mormor en stud, de är nog inte så hemskt, utan mest nyttigt och kul för dom att se andra ansikten, än mammas och pappas, de är faktiskt bevisat ! Som nu på Halloween, då ska vi ut, ja hör och häpnad. Min mamma erbjöd sig nämligen att sitta barnvakt så vi kunde fara ut och göra något annat, hon kommer hit och passar barnen här hemma hos oss, som vanligt, så dom känner sig ju verkligen hemma, dom har alla sina saker, och egna sängar, och ja där dom alltid är vana att vara. Sen om vi hade varit oansvariga och flängt runt och lämna barnen här och där upp och ner jämt, så tror jag att någon i våra familjer hade reagerat, men de är ingen som har missunnat oss att göra något annat. Sen vill ju alla vara barnvakt också, men inte har vi barnvakt hela tiden för de ! Ja för de är faktiskt så, att få komma bort från de dagliga en stund är ganska skönt, och de gör mig ännu mer motiverad och jag känner verkligen att de är mina barn som betyder mest, för så är de. Sen folk som man träffas, då har man ju nöjet att få berätta vilka skatter man här där hemma. Sen de med att man lämnar bort dom,  va fan är de för jävla ord ens. Låter ju ur dumt ! Sen att de är så hemskt om barnen bara är några månader gamla, vadå skulle de vara med okey, om man lämnade dom kors och tvärs om dom är 3-4-5 eller 6 år, då är de helt okey att lämna bort dom hur man nu än vill ?


Om ni visste vilket jobb vi mammor har, och hur vi sliter för någon som vi älskar mer än allt, de går före allt ! Mamma ledigt, är då de sämsta jävla ordet i världen ! Så om någon nu missunnan mig, eller någon annan att fara ut för en kväll och roa sig och umgås med mina vänner så tycker jag som kan ta och tänka på att dom kanske själv ska ha barn någon gång, ska jag då komma och säga att dom, den är dålig för att dom har tänk göra något annat ! De är både behövligt och roligt att få egentid, tid med sin parter och sina vänner, som man inte får i vardagen. Mina barn kommer garanterat inte tycka jag är nå sämre mamma för de, och jag tror absolut inte att dom kommer att tycka de då dom blir äldre heller.

 

Alla får absolut ha sina egna åsikter, men tänk efter sen då ni sen får barn själva om ni vill fara och göra något annat. Sen finns de dom som inte alls vill eller känner nått behov av att skaffa barnvakt, eller fara och göra saker, vilket nog kommer sen. Men de respekterar jag, absolut, men jag vill inte känna mig mindre värd eller att jag är en sämre mamma, eller klarar av de sämre, för att jag väljer att hitta på annat en gång.. Faktum är att ja, vi är unga än, men vi är inte sämre för de !

 

Jag säger inte att jag är någon expert för att jag har klämt fram två barn till världen, de kan de flesta klara av. Men kan folk förklara vad dom menar med att de är så grymt hemskt att ha barnvakt nån enstaka gång ? Barnen är i goda händer, och de lika bra som om dom skulle varit med oss. Sen är de ju bara för en liten stund ! Så försök inte få någon mamma att få dåligt samvete över att dom har skaffat barnvakt ! Du är där själv en dag !


(Nu handlar ju de här om någon enstaka gång och inte flera gånger i månaden.)


Om jag helt struntar i mig själv, och precis allt som de jag vill göra - blir jag då den bästa mamman ?
(Sen finns de ju dom som inte alls vill, och de har jag full respekt för !)


Sen ska jag bara säga till alla mammor där ute, att ni är så fruktansvärt värdefulla och ni gör ett sånt fruktansvärt bra jobb ! Tusen stjärnor i himlet åt er, ni är guld värda !



Kommentarer
Lina Lundberg

Fy fan va bra skrivet ! Kunde inte sagt de bättre själv ! Samma med Wilma hon har de lika bra hos min mamma även om ja tar en öl även om ja går på bio några timmar även om ja skulle fara å sova borta å hon hos sin mormor har hon de lika jävla bra där som här! Så du å oskar har all rätt att fara å göra va än ni nu vill göra .. alla har de å dom som e så fruktansvärt instängda eller inte "vill" göra nått gör inte nått då men missunna aldrig dom som vill leva livet mede sina barn å låta mor å far föräldrar också ha nån sorts kontakt med sina barnbarn !! you go girl !

2010-10-26 @ 16:37:40
Bella

mycket bra skrrivit Ellen! jag håller med dig fast jag inte har några småttingar än. men så sant så, du är så klok Ellen :)

2010-10-26 @ 16:39:43
URL: http://bellybus.blogg.se/
Evelina - Mamma till Meja Lee ♥

Ja du har rätt i de du skriver. Men de finns ju dom som har barnvakt väldigt ofta, väljer att sluta amma för att kunna ha barnvakt osv. Och sånt tycker ju jag är fel.



Men nån gång måste man absolut få hitta på något, göra något. Och du är ju en toppen mamma, du offrar allt för dina pojkar. Så en kväll när dom ändå sover spelar ju ingen roll om du och Oskar hittar på något.



Jag har inte alls känt något sånt behov än. Har inte haft barnvakt åt Meja en endå gång och hon är snart 5 mån. Men de är ju jag det. Och de kommer när de kommer. Varken jag eller Lars har känt att vi vill de än och har inte bråttom. Men när den dagen kommer så har vi ju världens bästa barnvakter som vi verkligen kan lita på, de känns ju skönt :) Och hon har inga problem alls med alla runt omkring, som idag tex, mamma sövde henne när hon var här och de gick hur bra som helst. Så hon är inte spec mammig heller.



Och du, ha de så kul i helgen! Vi får hitta på något tillsammans alla den dagen vi törs ha barnvakt ;) Hehe

2010-10-26 @ 17:21:11
URL: http://loon.blogg.se/
Louise

Du har helt rätt och jag förstår inte hur man kan tycka de är hemskt att ha barnvakt för att spendera tid med sin partner och vänner, det är ju precis lika viktigt. De ska ju inte spela nån roll varför man behöver barnvakt heller.

2010-10-26 @ 18:30:58
Hollys mamma <3

Ja du har så rätt min vän :)

2010-10-26 @ 20:08:38
URL: http://elliieoberg.blogg.se/
Emma Öberg

Härligt Ellen!

Otroligt bra skrivet och så sant så sant. Det finns alldeles för många människor som missunnar just unga mammor egentid. Ja, mammorna. För man hör nästan aldrig någon gnälla för att pappan behöver och vill ha lite avlastning ibland, det är bara självklart.

Så power to you för att du tar upp ett lite känsligt ämne. Jag tror att de som gnäller inte tänker steget längre och bedömer hela situationen.

Fy för moraltanter som sätter sig över andra!

Puss på dig, du och alla andra fina mammor gör ett otroligt jobb!

2010-10-26 @ 21:46:35
Kristin

Så klokt och bra skrivet!:)Självklart måste man få ha lite egentid, man är inte sämre Mamma för det!Hoppas allt är bra med dej och pojkarna! :) Kram

2010-10-26 @ 22:58:07
URL: http://kritsky.blogg.se/
Sandra och Minéa

Jag tycker du har så rätt. (sen finns det ju såklart de som inte vill ha barnvakt, all respekt till dem).

Min mamma har varit barnvakt flera gånger till min dotter och jag ser abslolut inga fel med det. De gånger hon har haft henne så har jag kunnat samla energi och jag är då en mkt gladare och piggare mamma. Och att gå på bio en kväll med sin sambo är guld värt!

2010-10-26 @ 23:33:59
URL: http://bluebirdfairy.blogg.se/
Fata Mujcinovic

Hej Ellen.



Hamnade här av rent slump och fastnade redan vid rubriken. Som ungmamma känner jag igen mig ordentligt och tycker att det du har skrivit är riktigt bra. Tumme upp för dig.



Jag har startat en ungmamma-tidning och undrar om det är ok att jag lånar din text (självklart länkar jag)?



Hör av dig till min mail ovan.

Med vänlig hälsning

www.Ungmamma.com

2010-10-27 @ 09:57:26
URL: http://www.ungmamma.com
Ajdinsmamma

Kul att du gillade min tidning.. men den ska ändra fr nästa vecka. Då blir den mycket bättre. Skulle du kunna maila mig en bild på dig, samt lite info: namn, ålder, familj, sysselsättning.

2010-10-27 @ 10:35:19
URL: http://chicmommy.blogg.se/
mli

Självklart ska man unna sig någon kväll med vänner och partner! Du ska inte försvara dig för ditt val, det är helt rätt gjort av dig ^^



Kram på dig gumman :)

2010-10-27 @ 12:17:04
URL: http://idamli.blogg.se/
Ajdinsmamma

sv:

Jaha, måste ha hlömt skriva den. [email protected] kan du maila till.



Ha en trevlig dag

2010-10-27 @ 12:27:17
URL: http://chicmommy.blogg.se/
Anonym

nej inte så..! men du förstår, om vi hamnar på någon fest som jag och sofie pratade om.. du förstår vad jag menar ;) samlade älvsbyfolk hos någon som inte har någon annan stans att vara, hehe.



menade inte er ;)

2010-10-27 @ 13:12:49
URL: http://idamli.blogg.se/
Emelie

2010-10-30 @ 22:37:52
URL: http://emeliielindstrom.blogg.se/
Emelie

oops, råkade visst trycka på enter för tidigt :p.



men du har så rätt i det du skriver, ibland måste man få vara "bara Emelie för en kväll eller en stund" som jag brukar säga :)

2010-10-30 @ 22:40:22
URL: http://emeliielindstrom.blogg.se/
Viggos mamma - Malin

du är så klok ellen :)man är inte sämre än nån

annan för att man tar sig egen tid!

att ibland behöva återhämta sig, vila upp sig och göra vad man önskar, kanske ta en 10 minuters dusch! det är guld värt ;)

vi har fått guds gåva och för att vi ska vara en bra mamma behöver vi må bra i oss själva :)

jag har haft viggo hos mamma en natt, bara för att få gå och lägga mig åtta nio på kvällen och sova en HEL natt, dra sig i sängen till elva på morgonen,

För min lilla man har inte sovit hela nätter på nio månader ;) och som du säger, när man är gravid så sover man heller ingenting, ischias, ont å så allmänt tjock å bred haha

du är en kanon morsa och du gör ett fantastiskt jobb! Och pappa Oskar också förståss, antar han står vid din sida och hjälper dig så som en man ska göra ;)

och hetaste halloween morsan i stan! ;)

Kramar från Malin och Viggomannen

2010-11-04 @ 17:21:28
URL: http://marilynjacob.blogg.se/
Viola, 21årig tvåbarnsmamma

Bra skrivet! Att vara mamma/förälder är verkligen ett heltids- "jobb" så det är inte det minsta konstigt att man behöver vara ifred någon stund då och då och "lämna bort" barnen till någon annan ansvarsfull person.

2010-11-05 @ 13:47:57
URL: http://mummyfied.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ellen - Mamma & Människa ♥

Då man stannar upp och tittar tillbaka, de är då man ser hur långt man kommit, och att tiden den väntar inte på någon.

RSS 2.0